torsdag, januari 18, 2007

Den negativa tankespiralen

Usch vad jag går mig själv på nerverna. Och det ofta! Trots att det finns så bra, positiva saker att tänka på, så är det de negativa som sitter i huvudet och maler. Gärna saker som inte ens har hänt ännu, utan som jag förutser kommer bli dåliga. Sedan brukar de allt som oftast stämma också... Men något i mitt huvud säger mig att det är meningslöst att grubbla över det. Men detta något är en på tok för liten röst att överrösta den negativa, som har en väldigt stor överhand i mitt huvud.
Det är svårt att ta sig ur negativa tankar när de har påbörjats. Jag är, som man kan säga, en mäster på att tänka negativt det första jag gör, i alla sammanhang. Det värsta scenariot som kan ske, sker i mitt huvud.
När jag tagit mig in i den negativa spiralen är det så väldigt svårt att ta mig ur. Även om positiva saker händer omkring mig, och jag försöker hoppa på det sidospåret istället, så är det som att jag är mentalt fast i den negativa gröten. Jag slungas tillbaka som om jag sitter fast i ett gummiband, swoooosch, så är jag i dåliga tankar igen.
Jag måste hålla mig ockuperad, fysiskt och psykiskt. Då kanske jag håller mig i schack.